Site-ul nostru s-a definit de la început ca mijloc prin care tânara generaţie, utilizatoare prin excelenţă a Internetului, va avea acces liber la documente care să îi permită să cunoască istoria recentă a României, în speţă istoria comunismului românesc. Oferim, de aproape un deceniu, alături de alte site-uri, muzee, fundaţii, institute de cercetare universitare si guvernamentale, colecţii de carte ale marilor sau mai micilor edituri, alături de evenimente care invită publicul la dialog direct - conferinţe, seminarii, lansări de carte -, accesul la cunoașterea istoriei recente. Am creat în câţiva ani o bază de date bogată, însumând interviuri, pagini de jurnal, analize, titluri de cărţi, precum și cărţi integrale, toate la dispoziţia celor ce vor să se informeze. Avem însă convingerea că ceea ce facem nu este îndeajuns. Știm că multe cursuri universitare angrenează studenţii în cercetarea perioadei comuniste. Dar studenţii de la istorie și știinţe sociale, cei care beneficiază în cea mai mare mare parte de aceste cursuri, sunt doar o minoritate în comparaţie cu studenţii din celelalte discipline. Susţinem de aceea necesitatea ca predarea istoriei comunismului în România să se introducă in cursurile liceale de istorie. Într-un interviu apărut în ziarul Adevărul la 31.01.2008, Ana Blandiana susţine de asemenea introducerea în programa școlară a studiului represiunii comuniste, și ne dă vești bune: ?Sper că acest lucru se va întâmpla chiar în viitorul an școlar, am înţeles că există demersuri în acest sens la Ministerul Educaţiei și Cercetării, iar Școala de Vară de la Sighet se va transforma chiar din acest an într-o dezbatere între profesori de istorie și elevi pe marginea modalităţilor cât mai eficiente de a trece adevărurile istoriei recente spre generaţiile care nu au trăit-o.? (Vezi http://www.adevarul.ro/index.php?section=articole&screen=index&id=339738&search=comunism ) În același cadru se înscriu diverse demersuri ale Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului în România (IICCR), printre care se distinge proiectul care a dus la publicarea, la Editura Curtea Veche (http://www.curteaveche.ro ), a volumului bilingv ?Ce înseamnă comunismul pentru mine? What Does Communism Mean to Me ??, îngrijit de Raluca Grosescu. Volumul reunește eseuri și artă graficăselecţionate la concursurile cu același titlu destinate elevilor din clasele V-XII, organizate de IICCR în parteneriat cu Ministerul Educaţiei și Cercetării în anul 2007. După cum se afirmă pe site-ul IICCR, concursurile i-au provocat pe tineri să-și ilustreze viziunea despre comunism, având ca scop creșterea interesului elevilor pentru istoria comunismului românesc și stimularea reflecţiei asupra crimelor, abuzurilor și discriminărilor pe care regimul comunist le-a impus societăţii românești vreme de 40 de ani.(Vezi http://www.crimelecomunismului.ro/ro/proiecte/proiecte_educationale ) Valoroase fără îndoială, reușitele de mai sus, chiar dacă vor fi încoronate de introducerea în programa școlară a studiului comunismului, își pot spori eficienţa prin angrenarea a cât mai mulţi martori ai vremurilor comuniste în transmiterea cunoștinţelor către elevi. Există un număr mare de potenţiali profesori, cu sau fără diplomă de istorici, cu sau fără diplomă de profesori ? care nu au nevoie și nu trebuie să aștepte decizii administrative sau ministeriale, care nu au nici măcar nevoie de un buget - și care ar putea împărtăși istoria comunismului elevilor de liceu, așa cum au trăit-o ei înșisi: aceștia sunt oamenii de bună credinţă din generaţia de peste 40 de ani, și, mai ales, pensionarii, de orice vârstă, care au trăit tot parcursul instaurării și desfășurării sistemului comunist în România. Pensionarii sunt oameni cu timp și doritori, în genere, de a-și povesti viaţa. De ce nu ar face-o în faţa unor clase sau grupuri de elevi de liceu? Nu suntem idealiști peste măsură: știm că astfel de acţiuni există, atât în ţară, cât și în străinătate. Vă dau un exemplu: de curând au apărut în Germania rezultatele unui studiu despre starea cunoștinţelor de istorie a elevilor de liceu despre comunismul est-german in fosta Republică Democrată Germană, RDG. Dacă nivelul de cunoștinţe ale elevilor din partea vestică a Germaniei era mulţumitor, cel al elevilor din fosta RDG era de-a dreptul dezastruos: ei nu pot distinge între democraţie și dictatură, pentru ei nu există mare diferenţă între gradul de libertate personală sau nivelul de viaţă al locuitorilor din RFG și RDG înaintea căderii zidului din Berlin, mai mult, mulţi dintre ei nici nu știau ce guvern a ridicat și de ce a fost ridicat zidul care a dezmembrat timp de decenii Berlinul și unde și-au pierdut viaţa est-germani care încercau sa fugă spre libertate! (Articolul, publicat în ziarul german Sueddeutsche Zeitung din 28 decembrie 2007, este re-publicat în traducere pe site-ul nostru cu titlul lui original ?Zidul? Care zid?? ) Scurt timp după publicarea rezultatelor acestui studiu, vecina mea de 71 ani, fostă profesoară de engleză , născută în RDG, pe care îl părăsise în urmă cu vreo 30 de ani, s-a decis să pornească un tur prin liceele din jurul Muenchenului. Simţea ca trebuie să povestească elevilor experienţa ei personală, să vorbească despre viaţa parinţilor ei - tatăl lui Hannelore trăiește încă în fostul RDG, și la cei 101 ani ai săi i-a pus la dispoziţie fiicei copii după tot felul de documente de propagandă comunistă. În unele cazuri elevii au renunţat la pauză pentru a-i da mai mult timp de vorbit lui Hannelore. Un câștig pentru ambele generaţii, dar poate și mai mare pentru cea tânără. De ce nu am face un astfel de tur prin școlile din jurul nostru și noi, cei din București, din Brașov, din Cluj, Iași, de oriunde? A organiza astfel de întâlniri cu elevii nu necesită decât iniţiativă, dorinţa de a împărtăși, și, la modul concret, a lua legătura cu profesori convinși de valoarea experienţei personale și a dialogului între generaţii. Nu e nevoie de mari decizii organizatorice și de nici un buget, doar poate de un buchet de flori pentru pensionarul care vă vizitează... Site-l Memoria.ro va fi deschis oricărei iniţiative de acest gen - va pune în legătură povestitori și profesori, specialiști în istorie orală și voluntari care se oferă să dialogheze cu tinerii în școli. Vom publica experienţe de acest gen la dorinţa dumneavoastră, pentru a inspira pe cât mai mulţi. Vom selecţiona pentru profesori cărţi de istorie recentă care pot fi folosite ca documentaţie pentru continuarea acestor dialoguri in clasă. Să încercăm împreună!