Printr-un raport anexat în plicul no. 487, am aratat motivele pentru care nu am putut înainta buletinele informative obisnuite.

Simtindu-ma însa mai bine, profit de întarzierea curierilor pentru a va înainta prezenzul buletin informativ despre recentele evenimente din Ungaria:

I. Ocuparea Ungariei de catre trupele germane

In noaptea de 25 spre 26 martie [corect, 18/19 martie] c., la orele 2, trupe germane, în forta de aproximativ sapte divizii, între care doua divizii blindate si foarte multe unitati motorizate, au patruns în Ungaria pe mai multe coloane si anume:

- Cu trenul prin punctul Hegyeshalom. Primul tren militar german s-a anuntat ca fiind trenul de siguranta care precedeaza trenul regentului Horthy ce se înapoia de la Marele Cartier General al Führerului [unde facuse o vizita].

Sosit în gara Hegyeshalom, din -trenul de siguranta" au debarcat mai mult companii germane însotite de cîteva tancuri mici, care au dezarmat granicerii unguri si au pus stapanire pe gara ungureasca.

Pe linia ferata Hegyeshalom-Budapesta au început apoi imediat sa soseasca alte trenuri militare germane care au pus stapanire pe toate garile pana la Budapesta.Inaintea trenului care aducea acasa pe regentul Horthy si care a sosit la Budapesta la ora 10 dimineata au ajuns si debarcat în garile Budaörs si Kellenföld doua trenuri cu tancuri grele, care au ocupat aeroportul Budaörs si apoi au luat pozitie pe soseaua ce duce la Budapesta.

- O alta coloana pornita din regiunea Kifsee a urmat soseaua internationala Viena-Budapesta, prin punctul de frontiera Hovatjárfalú-Mosonmagyarovár-Györ.

- Coloana principala a intrat în Ungaria prin punctul Szentgothárd, pe soseaua internationala Fürstenfeld-Vasvár-Veszprem-Budapesta. O parte din trupele germane din aceasta coloana au ocupat localitatea Szombathelyi si au luat-o spre sud, ocupand localitatile Zalaegerszeg, Csáktornya în Murakóz.

Interesant este ca, în ziua ocuparii acestor localitati, batalionul de infanterie unguresc din Zalaegerszeg, precum si doua batalioane de infanterie din Szombathelyi aveau ordin sa se transporte cu trenul în regiunea Nagykanizsa, pentru a întari frontiera ungaro-croata, îndeosebi pe urma [din cauza] unui incident de frontiera mai serios. Germanii nu s-au opus la transportul celor 3 batalioane de infanterie unguresti care în ziua cand trupele germane ocupau localitatile lor de garnizoana, ele au plecat cu trenul spre destinatia avuta.

- Doua coloane mai mici au trecut din Slovacia pe directiile Ersekujvár si Losonc, ocupand regiunile de nord ale Ungariei pana la Hatvan.

- Alte trei trenuri militare germane, cu destinatia frontul de Est, au fost oprite în regiunea Kassa si Debretin, unde au fost debarcate. Din aceste unitati s-au trimis apoi detasamente pana la Debretin, Karczag si Békéscaba.

- In Bácska au trecut trupe germane din Serbia, din care apoi s-au trimis detasamentele care au ocupat Szegedul, Mako si Hodmezóvásárhely.

Incidente între trupele germane si ungare. Au avut loc la Ujvidék, Pestszenterzsébet si la Kassa, unde cateva unitati maghiare au încercat sa se opuna. Trupele germane au tras cateva lovituri de tun în vant, pe urma carora ungurii au renuntat la rezistenta.

Aceste unitati au fost dezarmate de germane. Dupa doua zile, nemtii le-au înapoiat armele.

Aviatia germana a luat parte activa la ocuparea Ungariei. Imediat ce trupele germane puneau stapanire pe cate un aeroport militar, începeau sa soseasca scadrilele germane, facand zboruri de intimidare deasupra Budapestei si a altor localitati unguresti.

Informatiuni neverificate înca afirma ca la ocuparea Ungariei au participat 700 de avioane germane.

Trupele germane de ocupatie au procedat în asa fel încat pana la sosirea lor la barierele Budapestei, în Capitala nu s-a stiut nimic.

Intre primii care au aflat stirea despre intrarea trupelor [germane] în Ungaria am fost si eu, datorita unei împrejurari norocoase si anume: în imobilul în care locuieste informatorul meu dr. Gh. Popa, închiriaza un apartament si un colonel ungur. Sora acestui colonel este sotia sefului de gara din statia Kellenfóld (Budapesta). Aceasta la ora 6.20 dimineata a telefonat fratelui ei stirea ca au intrat nemtii în Ungaria. Colonelul utilizeaza telefonul din apartamentul lui dr. Gh. Popa. De la acest colonel a aflat informatorul meu, care s-a îmbracat si a iesit în strada la un telefon public, de unde mi-a comunicat informatiunea la ora 6.40.

M-am sculat imediat, mi-am luat masina si am plecat la toate barierele dinspre Buda. La Budaörs, la punctul unde se ramifica soseaua care pleaca spre aeroport, am gasit trupe blindate germane, 25 tancuri mari - asezate pe ambele laturi ale soselei -, aceasta la ora 7.40 dimineata. Iar la bariera Vienei, o coloana lunga de motorizate si blindate.

La ora 8.30, trupele germane de specialitati în coloane mici si-au facut aparitia pe strazile Budapestei, în vreme ce toate barierele si cartierele din împrejurimile Budapestei erau ocupate de grosul fortelor germane.

Din momentul cand primele trupe germane au ajuns la barierele Budapestei, trupe specifice de politie, sub conducerea lui Ober SS Sturmführer Kaltenbruner, au ocupat centralele Politiei si Sigurantei -, astfel, cu ajutorul detectivilor unguri, a început arestarea oamenilor politici de stanga si a evreilor cu legaturi si roluri în viata politica si economica a Ungariei.

De asemenea, între primii au fost arestati diplomatii italieni care s-au declarat aderenti ai guvernului Badoglio. La prim secretarul de legatiune italian Feraris s-a gasit un aparat de telegrafie fara fir. Feraris a încercat sa se opuna. A fost împuscat pe loc.

In radiogramele mele am raportat toate evenimentele mai importante care au urmat dupa ocuparea Ungariei.