După 18 ani de la sfârșitul Republicii Democrate Germane (RDG), elevii din landul Brandenburg au o imagine foarte vagă și idealizată despre aceasta, după cum reiese dintr-un studiu al Universității Libere din Berlin (Freie Universitaet Berlin, FU). Conform acestui studiu, tinerii germani au o imagine contradictorie asupra istoriei:  cei din Germania de est apară RDG-ul, pe când cei din vest au o părere mult mai critică asupra fostului stat comunist. Majoritatea elevilor nu sunt in stare să diferențieze dictatura de democrație. Elevii din Brandenburg au avut cele mai proaste rezultate dintre toți elevii testați.

 

Un număr șocant de mare de elevi nu cunosc valorile unei societăți libere și democratice. De aceea nu știu nici ce înseamnă o dictatură, după cum reiese din comentariile autorului studiului, Klaus Schroeder, din grupul de cercetători care se ocupă de istoria comunismului est-german la Universitatea Liberă din Berlin. Intre 2005-2007 au fost chestionați peste 5000 de elevi între 15 șsi 17 ani din landurile Nordrhein-Westfallen, Bavaria, Berlin și Brandenburg cu privire la teme legate de istoria recenta a Germaniei și de opțiunile lor politice. Rezultatele detaliate pentru landul Bavariei vor fi prezentate doar la mijlocul lui ianuarie, dar deja se știe cu claritate că în acest land, ca și in Nordrhein-Westfallen, elevii au dat răspunsuri mult mai corecte decât in regiunile din estul Germaniei. ?Elevii din Brandenburg știu cel mai puțin și au o imagine și mai falsă despre RDG decât colegii lor din Berlinul de est?, rezumă Schroeder. Lipsa de cunoștințe și frica de viitor ar fi cauza pentru care elevii au o părere pozitivă despre RDG mai ales în domeniul social. O mare majoritate a celor 750 de elevi chestionați laudă RDG-ul pentru că asigura locuri de muncă și este de acord de aceea și cu limitarea libertății individuale. 39% dintre ei nu cred că RFG-ul ar fi fost mai bun decât RDG-ul. Pe lângă aceasta, 40% dintre elevii din Brandenburg cred că pensiile erau mai ridicate in RDG decât in RFG. Spre comparație, doar 17% din elevii din Nordrhein-Westfallen sunt de aceeași părere. ?Între mulți elevi est-germani supraviețuiește vechea Germanie comunistă în ipostaza ei idealizată și redusă la aspectele ei sociale?, spune Schroeder.

 

Cercetătorii explică această stare de lucruri prin lipsa cunoștințelor istorice: majoritatea elevilor din Brandenburg au răspuns doar la o singură întrebare despre RDG (din opt!) în mod corect. Doar 17% dintre elevi știu ca în RDG se aplica pedeapsa cu moartea. După părerea a 37% dintre ei, Ministerul Siguranței din RDG era un ?serviciu de siguranță obișnuit?. În Nordrhein-Westfallen doar 25% au răspuns incorect la aceasta întrebare. De asemenea, 66% dintre elevii de aici știau ca RDG-ul fusese o dictatură, pe când in Brandenburg nici măcar jumătate dintre ei nu știau aceasta. Mai mult, peste 25% dintre ei au refuzat chiar să creadă acest lucru. Doar unul din trei dintre ei știa ca zidul fusese construit de conducătorii RDG-ului. În general studiul arată ca elevii germani știu foarte puțin despre RDG: majoritatea recunosc deschis că nu știu mare lucru. Mai mult de jumătate spun însă că sunt interesați să afle mai mult despre RDG și ar dori să învețe mai mult și la școală. Această dorință însă pare a se împlini doar arareori: majoritatea susține că la școală nu învață decât doar tangențial sau chiar de loc despre RDG.

 

Tabu-ul profesorilor

 

?Mulți elevi est-germani susțin că RDG-ul este un fel de temă tabu?, spune Schroeder. El însuși nu este surprins, căci după căderea regimului comunist mulți profesori și-au continuat activitatea. Ei sunt cei care încă dau tonul în multe școli. Un schimb de generații ? mai ales în domeniul istoriei ? nu a fost niciodată luat în considerație în mod serios în Brandenburg. ?Guvernul trebuie să facă presiune pentru ca profesorii să nu ocolească in continuare tematica RDG-ului?, cere istoricul. În plus, e nevoie rapidă de cursuri de perfecționare pentru profesori.

 

Ministrul educației din landul Brandenburg, Holger Ruprecht (SPD) a considerat rezultatele studiului ca reflectând o situație ?problematică? pe care el o ia foarte în serios. Studiul arată însă de asemenea că landul Brandenburg, care a decis in luna decembrie (2007) să desfășoare un proiect de ?Analiză a dictaturii comuniste est-germane? în școli, se află pe calea cea bună. Școlile trebuie să colaboreze mai mult cu memorialele, muzeele și fundațiile de specialitate, pentru a preda istoria recentă în mod  mai eficace tinerilor.

 

?RDG-ul nu a fost o dictatură?  

Întrebările studiului și răspunsurile elevilor din landul Brandenburg:

 

?RDG-ul nu a fost o dictatură ? oamenii trebuiau doar să se conformeze, ca peste tot.?  Cu această afirmație au fost de acord 25%, dar 49% nu au fost de acord. Restul nu erau siguri.

 

?Guvernul RDG își câștigase legitimitatea prin alegeri democratice.? 18% au fost de acord, 44% nu știau, 38% nu au fost de acord.

 

?Stasi (Siguranța, su Securitatea) a fost un serviciu secret ca în orice alt stat.? 37% din elevi au fost de acord, 46% nu. Restul nu erau siguri.

 

?Găsesc că este bine că statul se ocupa de toți cetățenii, chiar dacă prin asta aveau mai puțină libertate individuală?. Cu această afirmație au fost de acord 32% din elevi, iar 34% nu. Restul nu au dat nici un răspuns.