-        Când încep o lucrare de importanta în legatura cu pictura bisericeasca, ma gândesc mai întâi si mai întâi sa ma ajute Dumnezeu sa fiu sanatos si cu mintea întreaga, sa pot sa creez tot ce am învatat eu pe parcursul vietii.  

-         De la cine ati mostenit darul picturii?

-         N-a fost nimeni din familia mea sa aiba darul picturii. Am avut darul de la Dumnezeu ca sa ma leg de aceasta arta. La vârsta de 13 ani m-am apucat sa desenez si având talent la treburile astea am plecat la maestri.

-         Aceasta a fost prima biserica pe care ati pictat-o de unul singur, cu 47 de ani în urma. Cât ati lucrat la ea?

-         Doua veri si ceva?Mai stam, iar mai lucram, nu erau bani?Mai puneam si eu de la mine?Nu m-am gândit niciodata ca sa câstig, dar am zis sa fac biserica în satul meu. Orice coltisor e pusa tencuiala de mâna mea, cu tehnica fresca. Se pune tencuiala si se lucreaza metru cu metru.

-         Care sunt tehnicile de pictura bisericeasca bizantina?

-         Sunt trei tehnici: fresca, pictura în tempera si pictura în ulei. Dar cea mai valoroasa este fresca. E o tehnica mai grea, dar mult mai frumoasa de lucrat. Se da un rasol înainte, de tencuiala cu nisip si var, data în asa fel de îndreptat zidul. Si se face a doua punere pe perete: se face un amestec de var stins, cel putin de 5 ani, si se amesteca varul curat cu tocatura de câlti; daca rupi o bucatica de tencuiala de var de asta, e fire , mii si mii de fire. Si eu o pui cam de-un centimetru. Dar înainte de a netezi peretele asta, se uda, ca sa ma înlesneasca pe mine, sa nu ma forteze sa lucrez iute, sa nu se usuce, ca nu mai e buna fresca daca s-a uscat.

 -         Pentru fresca, din ce sunt facute culorile?

-         Sunt facute numai din oxiduri. Culori arse, trecute prin foc. Câteva sunt, 4, 5 culori. Nu poti sa pui culori de tot ce exista.

-         Care este diferenta între pictura murala interioara si cea exterioara?

-         Ca tehnica tot aia e. Numai ca înauntru te lasa sa lucrezi, ca e umbra; si afara e prapad, trebuie sa acoperi cu cearceaful, sa nu bata vântul când lucrezi acolo, ca bate vântul si se usuca.

-         Cum se fac icoanele pe lemn?

-         Se face pe lemn de tei. Dar, neavând lemn de tei se face pe brad, mai bun ca de stejar. Sa fie lemnul moale. Considerentul e ca lemnul moale suge uleiul. Daca e cazul de poleit, poleiesti înainte, si dupa ce se poleieste se începe sa se picteze, ca daca poleiesti la urma, se lipeste aurul pe unde am pictat.

-         Care stil credeti ca e mai aproape de Dumnezeu, cel bizantin, sau cel catolic?

-         Stilul bizantin. Realist e mai ca omul. Bizantin e stilizat, e mai bisericesc, mai sfânt. Stilul realist s-a lucrat odata, si l-am apucat la maestri. Si pe parcurs a revenit stilul bizantin, dar nestiind prea precis sa facem stilul ala, ca este prea, cum sa spun, stilizat la maximum, si de multe ori nu e omenesc. Si am ajuns sa facem pictura neobizantina, adica între realist si bizantin.

-         Exista anume culori recomandate pentru pictarea lui Isus Hristos, pentru Fecioara Maria?

-         Ca haine, da. Nu pot sa-l îmbrac pe Mantuitorul, sa zicem cu haina verde, sau maro. El a avut camasa rosie si albastra. Maica Domnului, rosu si albastru. Asa a fost scris în iconografie si în viata sfintilor.