Oricum, ea îndrazneste sa va aduca cele mai cald-respectuoase sentimente ale mele.

Eleva,/ ss Stefania Cristescu

Intoarsa în tara, Stefania Cristescu îsi continua, între 1934-1936, studiile de doctorat, functionînd simultan ca bibliotecara a Seminarului de Sociologie. Dupa examenul de capacitate (1935), ea îsi va începe cariera de profesoara de limba si literatura romana la Gimnaziul de fete din Caransebes (1936-1938). Intre 1938-1940, raspunzand chemarii lui Traian Herseni (si, implicit, a lui D. Guisti), de a participa la monografia Dragus, ce trebuia încheiata rapid în vederea Congresului International de Sociologie planuit sa se desfasoare la Bucuresti în septembrie 1939, ea va reveni la munca de teren. Cartea postala pe care i-o adresase Traian Herseni era scurta si presanta:

D-soarei Stefania Cristescu/ profesoara

Caransebes/ Str. Stefan Herce[7]

Probabil te-a informat Golopentia ca vara aceasta redactam doua monografii, pe care le publicam în vederea Congr[esului] int[ernational] de sociologie de la Buc[uresti] (1939). Eu am fost însarcinat cu redactarea Dragusului. Cum tu ai mult material de acolo, si foarte pretios, avem absoluta nevoie de colaborarea ta. Trebuie sa redactezi tot ce ai si, daca vrei, sa mai vii cateva zile pentru completare. Te rog deci, comunica-mi cat potI mai repede ce material posezi si ce problema vrei sa redactezi, ca sa nu angajez pe altcineva pentru aceeasi munca. Apoi: cand vei fi gata cu redactarea si daca mai ai nevoie sa vii la Dragus (cum as dori eu, caci poate mai cercetezi vreo problema). Noi plecam al 15 iulie. Astept raspunsul tau. Cu prietenie, / Traian Herseni/ Buc[uresti] VI, Str. Dr. Radovici, 11.

Stefania Cristescu va fi detasata la Bucuresti - ulterior numita "sefa a cercetarilor pentru manifestarile spirituale, la Directia Cercetarilor"[8] de la Fundatia "Principele Carol" - si va întreprinde o campanie masiva de anchete în treizeci de sate din Valea Oltului. Îi dam cuvantul spre a descrie din interior, aceasta etapa, reproducand ciorna unei scrisori-raport adresate profesorului Gusti, în care Stefania Cristescu vorbeste, între altele, de conceptul cartii de fata:

Vineri, 21 oct[ombrie] 1938

Domnule Director General,

Ca Profesoara detasata din Învatamantul secundar la Fundatia Culturala Regala "Principele Carol", am onoarea sa va comunic ceea ce am lucrat pana acum precum si intentiile mele de munca de acum înainte (în legatura cu Fundatia).

În vederea publicarii monografiei sociologice a satului Dragus, am lucrat în vara aceasta timp de o luna de zile (20 august-1 sept[embrie] si 16 sept[embrie]-7 oct[ombrie]) în satul Dragus. Am strans material privitor la riturile domestice, de natura magica în satul Dragus. Din el se vede felul în care credinta si practica magica se împletes[c] înca în toate cotiturile vietii sociale dragusene.

Capitolul central al acestei probleme - Riturile în legatura cu "femeia chendala" (nou nascuta9) si cu copilul mic - l-am studiat pe o regiune de 30 sate în jurul Dragusului. (Am lucrat pe suprafata unui cerc aproximativ din jurul Dragusului, cerc a carui raza ar constitui-o spatiul Dragus-Arpasul-de-sus.) Materialul strans este foarte interesant si caracteristic pentru regiunea tarii Oltului. Prelucrarea acestui foarte bogat material constituie una din obligatiile ce-mi iau fata de Fundatie.

În vederea Congresului International de Sociologie ce se va tine în vara viitoare la Bucuresti, m-am gandit sa public materialul strans de mine în campaniile monografice anterioare: Dragus (Fagaras), Runcu (Gorj), Cornova (Orhei), sant (Nasaud). Comentariile asupra acestui material ar duce la o problema ce intereseaza Congresul: felul în care fiecare din aceste sate este datator de seama pentru starea culturala a regiunii respective, precum si felul în care rapoartele dintre sat si oras au schimbat sau nu aspectul structurii spirituale traditionale în regiunea respectiva.